دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

بازتاب فراخوان هنر و تجربه میان سینماگران/ ۲

نادر طریقت: تعریف فیلم هنری در گروه هنر و تجربه صحیح نیست/ همه آثار کم و زیاد وجهه هنری دارند

نادر طریقت

سینماپرس: نادر طریقت کارگردان سینما صبح امروز گفت: هر فیلمی که ساخته می شود برایش عده ای سینماگر و هنرمند زحمت کشیده اند و آن اثر همواره با نگاه و دیدگاه هنری ساخته شده است. لذا تعریف گروه هنر و تجربه از فیلم هنری و تفکیک آن از سایر آثار به هیچ وجه شکل صحیحی ندارد.

این کارگردان  سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تحلیل خود از تعریف «فیلم هنری» در فراخوان گروه هنر و تجربه اظهار داشت:  هر فیلمسازی که فیلمی می سازد ناشی از نفسی از خداوند متعال در وجود آن فیلمساز است که باعث می شود به خلق یک اثر هنری بپردازد و محصولی تازه به وجود بیاورد و شاید هم هرکسی شامل این موهبت الهی نشود. 

طریقت خاطرنشان کرد: شاید بتوان یک فیلمبردار و یا تدوینگر خوب بود اما به راحتی نمی توان خود را یک کارگردان خوب به عنوان صاحب معنوی اثر قلمداد کرد. چرا که برخی در حد متخصص باقی می مانند ولی افرادی مانند کارگردانان سینما برای تألیف یک اثر حتما باید مراتبی از تولید هنری را در دورنیات خود سپری کند.

کارگردان «خاطره» گفت: باورم این است هر اثری که تولید می‌شود عنوان هنری را با خود همراه دارد حال ممکن است این تولید با ذائقه عده ای سازگار باشد یا نباشد و یا حتی به تناسب ذائقه مخاطب ارزیابی و رتبه بندی شود ولی این امر هرگز از مفهوم هنری آن نمی کاهد

نادر طریقت در این گفت وگو  یادآور شد: بسیاری از کارگردانان مطرح دنیا با ساخت هر اثر جدیدی به یک تجربه و دیدگاه جدیدتر هنری دست پیدا می کنند و سعی دارند همواره خود را در سایر گونه های سینمایی محک بزنند لذا تمی توان خود را قائل به این مرزبندی ها نمود.

وی افزود: بهتر بود متولیان گروه هنر و تجربه عنوان بهتری را برای فیلمهای مورد نظر خود انتخاب می کردند و ساحت هنر را محدود به تعاریف خود نمی کردند.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.